چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۸
۰ نفر

گروه اجتماعی: موازی کاری سازمان‌ها معضلی است که مسئولان سعی در کاهش آن دارند اما ظاهرا این ماجرا تمامی ندارد

و برخی از مسئولان تازه به فکر ایجاد مجموعه‌ای برای رقابت با سایر سازمان‌ها افتاده‌اند

مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش - که در سال 88 و با ارتقای اداره کل امتحانات، تشکیل شد - نمونه‌ای از تمایل دستگاه‌های اجرایی برای موازی‌کاری است که مقام ارشد این وزارتخانه با افتخار آن را چنین  اعلام می‌کند: «مرکز سنجش آموزش و پرورش برای برگزاری آزمون‌های میلیونی حتی برای دیگر دستگاه‌ها نیز آمادگی دارد.»

این اعلام آمادگی به معنای بزرگ جلوه دادن مرکزی تازه‌تاسیس است یا موازی کاری با سازمان سنجش آموزش کشور که تاکنون براساس وظیفه سازمانی خود آزمون‌های سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها را برگزار می‌کرد؟

حاجی‌بابایی: کار خودمان را می‌کنیم

وزیر آموزش و پرورش اما بدون توجه به ادعای خود برای برگزاری آزمون سایر دستگاه‌ها در پاسخ به این پرسش که تشکیل مرکز سنجش در آموزش و پرورش نوعی موازی‌کاری با سازمان سنجش کشور محسوب نمی‌شود، گفت: ما کار وزارتخانه خودمان را انجام می‌دهیم و قبلا این کار را به دیگران واگذار می‌کردیم.

البته اگر قرار باشد هر دستگاه و وزارتخانه‌ای‌ برای انجام کارها یک مجموعه موازی تشکیل دهد باید همه وزارتخانه‌ها، مرکز یا سازمان سنجش راه‌اندازی کنند. این در حالی است که سازمان سنجش آموزش کشور براساس شرح وظایفش، برگزاری آزمون‌های مورد نیاز برای سازمان‌های دولتی و غیردولتی برابر ضوابط مورد نظر را برعهده دارد.

به همین دلیل است که سازمان سنجش سالانه بیش از 150 آزمون برای سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف برگزار می‌کند که نشان از جایگاه این سازمان در بین دستگاه‌ها دارد.

استناد وزیر آموزش و پرورش برای موازی کاری با سایر سازمان‌ها هم شنیدنی است: «وزارت آموزش و پرورش با 13میلیون دانش‌آموز و یک میلیون کارمند، بزرگ‌ترین وزارتخانه محسوب می‌شود که باید قدرتمندترین سنجش و مرکز آن را در اختیار داشته باشد». اگر چنین استنادی پذیرفتنی باشد وزارت نفت که بیشترین درآمد را دارد،  باید خودش هرطور که می‌خواهد درآمدها را هزینه کند.

از سوی دیگر این سخنان در حالی بیان شود که یکی از دلایل اجرا نشدن قانون حذف کنکور بنا به اظهارات مسئولان وزارت علوم، ناتوانی وزارت آموزش و پرورش در برگزاری امتحانات استاندارد است.

برخی اهداف و وظایف سازمان سنجش

براساس قانون، وظیفه سازمان سنجش استقرار نظام کارآمد در امر سنجش آموزش، اندازه‌گیری و ارزیابی دانش داوطلبان ورود به آموزش عالی کشور و سطوح مختلف آموزشی، ارائه روش‌های مناسب اندازه‌گیری برای سنجش آمادگی داوطلبان و پیشرفت تحصیلی و علمی دانش‌آموزان و دانشجویان و برگزاری آزمون‌های مورد نیاز برای سازمان‌های دولتی و غیردولتی برابر ضوابط مورد نظر است.

وظایف مرکز سنجش آموزش و پرورش

وظایف مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش که تا پیش از این در سطح «اداره کل امتحانات آموزش و پرورش» بود به این شرح است: سنجش و ارزیابی بخش‌ها و مسائل مختلف آموزش و پرورش، بررسی محتوای کتاب‌های درسی و روش‌های تدریس، اجرای آزمون‌های استاندارد ملی و سنجش پیشرفت تحصیلی و تربیتی و همکاری در برگزاری آزمون‌های منطقه‌ای

کد خبر 108878

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز